Råsaftcentrifug, aktivitetsarmband, robotdammsugare och så nu VR-glasögon.
Med dessa glasögon kan man uppleva den virtuella världen på ett helt nytt sätt. Spelvärlden är först ute och här återfinns det största utbudet just nu.
Andra möjliga framtida användningsområden är museibesök, föreläsningar, konserter och teaterföreställningar.
− Även om VR-revolutionen inte är här fullt ut ännu är detta året då tekniken slog igenom. Årets Julklapp 2016 är en symbol för digitaliseringen och ny teknik kopplat till den starka upplevelsetrenden. Efterfrågan på VR-glasögon kommer sannolikt att explodera framöver i takt med att utbudet och användningsområdena ökar, säger Lena Larsson på HUI Research i ett pressmeddelande.
Den totala detaljhandelsförsäljning 2016 för julmånaden december ser ut att landa på en omsättning på 77,7 miljarder kronor. Vilket innebär en ökning med 3,5 procent jämfört med december 2015.
HUI:s motivering:
”Vi lever i den digitala tidsåldern med ständigt ny teknik samtidigt som vi lever i ett upplevelsesamhälle där vi förväntar oss mervärden och förstärkta upplevelser i de flesta situationer.
VR-tekniken tar fasta på dessa två trender i kombination. VR-glasögonen som symbol för den nya VR-tekniken och jakten på upplevelser har fått sitt genombrott i år och efterfrågan ökar. Barn som vuxen låter sig förflyttas ut ur hemmet och rakt in i den virtuella verkligheten.”