Del 1: Ett vinnande team
Att arbeta i lag är vanligt på många arbetsplatser, varesig det är på ett kontor, en restaurang eller en skola. Men alla har vi varit med om att arbeta i ett team som helt enkelt inte fungerar. Dålig kommunikation eller struktur kan göra att lagmedlemmar blir mer utmattade än inspirerade av varandra. I 2012 startade Google projektet Aristoteles för att lära sig vilka ingredienser som gör ett starkt och effektivt team. Det visade sig att allt de trodde skulle vara viktigt absolut inte var det.
De vanligaste misstagen
De vanligaste misstagen som arbetsledare gör när de sammanställer ett lag bygger på koncept vi intuitivt tycker låter rätt men som inte har någon grund i forskningen.
- Liknande personligheter arbetar bra tillsammans: Innan projektet Aristoteles trodde Google att till exempel introverter och extroverter inte skulle arbeta bra tillsammans eftersom en introvert inte skulle komma till tals bredvid en utåtriktad personlighet. Men att klumpa samman flera introverter med varandra gör inte nödvändigtvis att dessa personer blommar ut tillsammans.
- Personer som umgås på fritiden arbetar bättre tillsammans: När Google förde statistik över sina mest framgångsrika team fanns det inga tecken på att personer som även träffades utanför arbetsplatsen faktiskt arbetade bra tillsammans. Deras bästa team kunde lika gärna vara uppbyggda av främlingar som av goda vänner.
- Väldigt kompetenta personer bildar ett väldigt kompetent team: Bara för att flera experter sätts i samma rum kommer inte nödvändigtvis laget arbeta effektivt och prestera på högsta nivå. Några av Googles bästa lag var en blandning av en expert, några mellanchefer och anställda som aldrig tidigare visat toppresultat.
Fem ingredienser skapar ett vinnande lag
Så vad är det som gör ett lag starkt och produktivt? Efter fyra år av research och miljontals dollar investerade i statistik och analys kom Google fram till fem ingredienser som gör ett effektivt och framgångsrikt team.
- Psykologisk säkerhet: Alla i laget ska kunna ta risker, uttrycka åsikter och idéer utan att vara rädda för att säga fel. Det kan räcka med att ta tio minuter i början av gruppmötet och prata om hur helgen har varit eller berätta om något de tycker var svårt på jobbet veckan innan för att skapa trygghet i gruppen. Dessutom hjälper det lagmedlemmar att förstå varandras humör och i framtiden känna av när någon inte mår bra eller inte har kommit till tals i en diskussion.
- Pålitlighet: Alla lagmedlemmar måste kunna lita på varandra att de gör färdigt sina uppgifter i tid och håller en hög standard. Om någon inte levererar skapar det en oro och osäkerhet bland andra medlemmar som kan leda till att de börjar lägga sig i varandras arbete. Då sjunker effektiviteten.
- Tydlighet: För att underlätta punkt två är det viktigt att alla medlemmar vet vad det gemensamma målet är, hur laget ska gå till väga för att uppnå målet och vem som ska göra vad. Vem som väljer att ta på sig en ledarroll är också viktigt att alla är gemensamma om.
- Personligt: För att ett lag ska arbeta effektivt är det till stor hjälp om alla medlemmar känner att det de gör är viktigt på ett personligt plan.
- Meningsfullt: Chefer borde göra det tydligt för sina anställda vad deras arbetsuppgift bidrar eller leder till för hela företaget. Det ger motivation under arbetets gång och stolthet när arbetet är utfört.
Läs vidare i serien om produktivitet:
Del 2: Tips och knep för att öka din produktivitet vid skrivbordet
Del 3: Så mycket tid tjänar du på att ta en tupplur