Tillsammans med Scandinavian Organics tar Coop tillvara på de värphöns som annars skulle gått till spillo efter de slutat producera ägg.
– Det här visar i praktiken vad vi på Coop menar med den nya vardagsmaten. Det är vardagsmat med lite mindre rött kött, som hela familjen gillar. Och dessutom är de gjorda på ett kött som tidigare bara kasserades, säger Jonatan Tullberg, chef för egna varumärken på Coop i ett pressmeddelande.
De två nya Änglamarkprodukterna är ekologiska, KRAV-märkta och kallas “Ärtiga hönsbullar” och “Böniga hönsbiffar”. De har även märkningen Från Sverige som garanterar att köttet är svenskt och nationellt framtaget.
I en undersökning i Coops medlemspanel svarar barnfamiljer att 4 av 10 vill äta mindre kött. Där anser Coop att ett svar på önskemålet är att bland ut kött med grönsaker eller baljväxter.
– Vi på Scandinavian Organics är stolta och glada att bli valda som leverantör till Änglamark, och att bidra till Coops strävan att förse Sverige med god, ekologisk, nyttig och prisvärd vardagsmat, säger Nils Wetterlind, grundare och VD på Scandinavian Organics i pressmeddelandet.
Scandinavian Organics vann White Guides pris “Årets smaksättare 2016” och var en av fyra som nominerades till årets Änglamarkspris som Coop delat ut sen 2001.