På uppdrag av regeringen la Hälsoministern Gabriel Wikström fram de utmaningar som den svenska folkhälsan står inför i maj 2016. Utmaningarna handlar framför allt om bristen på fysisk motion samt de höga intaget av salt och socker bland svenskar.
Ett positivt exempel är GEN-PEP som Kronprinsessparet var med och lanserade här på Almedalen i går
Därför uppmanade han till samverkan mellan samhälle, myndigheter och producenter av mat och dryck.
Idag svarade Coca-Cola i Sverige på denna uppmaning och lovar nu att minska den genomsnittliga mängden kalorier i dryckerna de säljer på den svenska marknaden med 20 procent fram till 2020.
– Kalorireduktionen som Coca-Cola gör är ett tydligt exempel på hur livsmedelsföretag tar egna initiativ för att kunna erbjuda konsumenterna hälsosammare produkter, säger Marie Söderqvist, VD på Livsmedelsföretagen i ett pressmeddelande.
Coca-Cola i Sverige säljer cirka 400 miljoner liter alkoholfri dryck per år varav enbart 24 procent är låg- och kalorifri dryck. Med det sagt har Coca-Cola en stor utmaning att sänka kalorinivåerna.
– Vi tycker att livsmedel- och dryckesindustrin har ett ansvar och en skyldighet att bemöta uppmaningen från Folkhälsoministern med tydliga mål och handlingsplaner. Vi är även angelägna om att fortsätta uppmuntra andra aktörer på marknaden att tillsammans verka för en bättre folkhälsa. Ett positivt exempel är GEN-PEP som Kronprinsessparet var med och lanserade här på Almedalen i går, säger Pierre Decroix i pressmeddelandet.