Johanna Holmgren, Redaktör
Senast uppdaterad 25 oktober 2016
Två barn håller om varandra och tittar ut över en grönskande äng.

Tidigare har läkemedel främst utvecklats utifrån vuxnas behov, vilket gjort att barnen hamnat i skymundan. Detta har lett till en brist på godkända läkemedel till barn där konsekvensen blir att barn behandlas med läkemedel som inte är utprovade för dem.

Detta är någonting som hälso– och sjukvården länge påtalat brist på och pekat på stora kunskapsluckor och potentiella säkerhetsproblem för barns läkemedelsanvändning.

Därför har Läkemedelsverket, under 2016, genomfört en rad olika aktiviteter inom området. De har bland annat tagit fram ett nyhetsbrev om barn och läkemedel som intresserade kan prenumerera på, publicerat registerbaserad kartläggning om barn användning av neuroleptika samt utvärderad möjligheter till uppföljning av barns läkemedelsanvändning i befintliga hälsodataregister.

Regeringsuppdraget: Barn och Läkemedel

I statusrapporten som nu skickats till regeringen handlar det främst om att utvidga kunskapen om barns läkemedel och deras användning.

De tar bland annat upp i punkt tre att barn har rätt till lika säker och effektiv användning av väldokumenterade läkemedel som hos vuxna och att bristen på anpassade läkemedel för barn innebär ökade säkerhetsrisker vad gäller ordination och hantering av läkemedel.

De nämner även en studie baserad på Socialstyrelsens läkemedelsregister som visar att mer än 70 procent av barn under två år får minst ett receptbelagt läkemedel årligen.

Många av de receptbelagda läkemedel som förskrivs till barn vid vanliga sjukdomar, till exempel antibiotika mot infektioner, är väldokumenterade för användning till barn. För andra läkemedel, framför allt för läkemedel som ges till nyfödda och/eller till allvarligt sjuka barn, är kunskapen fortfarande ofullständig och lämpliga läkemedel för barn saknas ofta.

För mer läsning, klicka här.

Johanna Holmgren
Redaktör
Johanna Holmgren är utbildad journalist (Kaggeholms Folkhögskola 2016) med ytterligare utbildning från Berghs School of Communication.
Publicerad 25 oktober 2016