Johanna Holmgren, Redaktör
Senast uppdaterad 9 januari 2017

Apotek Hjärtat har sen tidigare skapat innovativ reklam som satt sin prägel hos många svenskar. För två år sedan gjorde de den digitala tavlan ”Blowing in the wind”, där håret på modellen blåste av så fort ett tåg åkte förbi. På så viss ville de lyfta det tunga ämnet, cancer.

Nu har en ny kampanj lanserats som även denna gång sker ute i det fria bland människomassan för att integrera och möta reaktioner. Denna gång har de installerat en rökdetektor i skylten som känner av när någon i närheten röker. Skyltens respons blir att modellen i rutan börjar att hosta och sedan byts hen ut till Apotek Hjärtats utbud av sluta röka-produkter.

– Apotek Hjärtat vill ge en snäll liten knuff i rätt riktning genom att påminna om att röken påverkar fler än den som tänt cigaretten – och att det finns hjälp att få för den som vill fimpa, säger Fredrik Kullberg, marknadschef på Apotek Hjärtat, i en kommentar.

Här är filmen:

Johanna Holmgren
Redaktör
Johanna Holmgren är utbildad journalist (Kaggeholms Folkhögskola 2016) med ytterligare utbildning från Berghs School of Communication.
Publicerad 9 januari 2017