Johanna Holmgren, Redaktör
Senast uppdaterad 1 december 2016
Flygplan som är på väg att lyfta på Arlanda. Snart kan en höjd flygskatt införas.

Flygskatteuredningen föreslår nu att regeringen ska införa en skatt på 430 kronor för varje lång utrikesresa. Några undantag för glesbygden görs inte.

– Flyget är det transportslag som är farligast för miljön samtidigt som flyget inte betalar några miljöskatter för sina utsläpp. Det är inte rimligt. Vi måste ta ansvar för klimatet och det här är ett förslag i den riktningen, säger finansminister Magdalena Andersson (S).

Men Transportföretagen och Svenska Flygbranschen anser att detta är en dålig idé då flygnäringen bidrar med hela 24 miljarder kronor till den svenska statskassan varje år samt att utsläppen inte minskar tillräckligt om förändringen enbart sker i Sverige.

– Regeringens syfte att minska klimatpåverkan genom flygskatten är ett slag i luften. Siffror visar att utsläppen endast skulle minska med 0,2 procent. Samtidigt får det betydande konsekvenser för svensk ekonomi. Sverige behöver istället fortsätta stimulera teknikutveckling och gemensamt möta klimatutmaningen på en global nivå, säger Mattias Dahl i ett pressmeddelande.

Flygbranschen är mycket angelägna om att ta sitt ansvar för att minska koldioxidutsläppen. Forskning och utveckling har också bidragit till att utsläppen per passagerarkilometer har minskat med 70 procent de senaste 40 åren.

Enligt analysföretaget WSP som har beräknat de samhällsekonomiska effekterna av en flygskatt kommer en skattenivå på 110 kronor per inrikesresa och 270 kronor per interkontinentalresa ge allvarliga konsekvenser för Sverige.

– Uppemot 10 000 jobb väntas försvinna och enbart under det första året skulle flygskatten resultera i en svensk BNP-förlust på 5,4 miljarder kronor. Vår flygnäring spelar en viktig roll i den svenska ekonomin på flera sätt – dels som arbetsgivare, men även som möjliggörare för handel, investeringar och turism, säger Mattias Dahl i pressmeddelandet.

Johanna Holmgren
Redaktör
Johanna Holmgren är utbildad journalist (Kaggeholms Folkhögskola 2016) med ytterligare utbildning från Berghs School of Communication.
Publicerad 1 december 2016